It’s the customer, stupid!
Het jaarlijkse marketingcongres voor de retailsector zet meer dan ooit de klant centraal: hoe onvoorspelbaar is consumentgedrag in uiterst turbulente tijden?
Met cases uit de praktijk, van en voor retailers.
Programma
In tien jaar tijd groeide Kruidvat van 184 naar 294 winkels in België. De retailer gooide het roer radicaal om. Meer merkfocus: korte en lange termijn gingen hand in hand. Klantdenken voorop (met de customer journey als centrale focus) en van transactioneel denken naar het bouwen van een echte relatie met de klanten. De in 2022 opgerichte Kruidvat Inclusion Council, een onafhankelijke groep experts, helpt ervoor te zorgen dat haar producten echt voor iedereen zijn.
Lunch Garden moest lang herstellen van de van de coronacrisis, die immers zwaar op de horecasector inhakte. Maar de weg naar boven is nu weer ingezet, bevestigt CEO Ann Biebuyck: klanten terugwinnen doet de restaurantketen onder andere met een aangepaste kaart die focust op klassiekers en kindermenu’s, en met spaaracties. [Lees meer]
Zijn boekhandels oubollig? Vergeet het maar. In een boekenmarkt die sterk afhankelijk is van bestsellers, spelen Standaard Boekhandel en Club sneller in op trends, zoals Young Adult literatuur, met dank aan TikTok. Het winkelconcept gaat op de schop en slim gebruik van klantendata moet de verkoop een zetje geven. Hoe? [Lees meer]
Wie een groeiende markt wil inpalmen, moet snelheid maken. In drie jaar tijd deed Thomas Nouws zijn geesteskind Jacob’s Concept Store uitgroeien van één naar 24 vestigingen in België. Binnenkort opent de eerste buitenlandse winkel, in Parijs, en daarna volgt de rest van de wereld. Het succesrecept? Een wel heel bijzonder businessmodel… [Lees meer]
Hét buzzword van het jaar is zonder twijfel “generatieve kunstmatige intelligentie”. Maar wat kan AI betekenen voor retailers? Heel wat, als we Microsoft mogen geloven. Denk aan de analyse van klantgedrag en -voorkeuren om een gepersonaliseerde klantervaring te optimaliseren. Een nieuwe wereld gaat open… [Lees meer…]
90% van de klanten vertrekt als ze geen gepersonaliseerde content voorgeschoteld krijgen op je website. 86% daarentegen is bereid om zelfs meer te betalen als ze wél een goede klantervaring verkrijgen door gepersonaliseerde content. Inspire, de AI personalization engine van CM.com, helpt retailers om hun aanbod en communicatie af te stemmen op de verwachtingen van elke individuele klant. Personaliseren en een goede klantervaring dragen bij tot een hogere conversie. De markt is er klaar voor.
Inflatie, geopolitieke onzekerheid, dalend consumentenvertrouwen… Alles inzetten op de korte termijn dan maar, en de marketinginvesteringen on hold? Dat zou niet àl te slim zijn. De sprekers op de Retail Marketing Day illustreren hoe essentieel marketing wel is in crisistijden. En onze dagvoorzitter kadert waarom.
Productselectie op maat. Frictieloze transacties. Live chatten met merken. We zijn een nieuw tijdperk van klantbetrokkenheid binnengetreden, gekenmerkt door de grote digitale revolutie die plaatsvindt met de metaverse en Web 3.0. De winkelervaring evolueert naar ‘fygitale winkels’ die technologische oplossingen en visuele merchandising integreren om een ervaringsgerichte, gepersonaliseerde winkelervaring te creëren: ‘Retailtainment’
Tegels! Natuursteen! Parket! Heel het land kent het liedje van Impermo, de tegelspecialist die op weg is naar nationale dekking met 20 showrooms. Zeg nu nog eens dat vloeren niet sexy zijn. Slimme marketing met impact, dat is waar Impermo voor gaat. Met een meedogenloze focus op ROI én op eenvoud. Maar: er is verandering op til… [Lees meer…]
Retail beleeft een revival van getrouwheidsprogramma’s, maar: “Het perfecte loyaltyprogramma bestaat niet!” Het is immers voor elke retailer anders. Relevant zijn is de sleutel om de consument zo persoonlijk mogelijk te bedienen. Hoe ga je verder dan louter punten sparen? Hoe zet je data om in gepersonaliseerde campagnes? Een presentatie met do’s en don’ts en veel sprekende voorbeelden van hoe het (niet) moet. [Lees meer]
Timetable
10:00: Welcome @ RetailDetail
10:30: Keynotes part 1
12:00: Lunch
13:00: Keynotes part 2
14:30: Break
15:00: Keynotes part 3
17:00: Networking, Drinks & Bites
Prijs
Regular ticket: €445 (excl. servicekosten & BTW)
Wat zit er voor jou in?
- Praktische tips
- Winnende strategieën
- Netwerken
- Ervaren professionals op het podium
Taal
- De meeste presentaties zijn in het Nederlands
- Dia’s in het Engels of Nederlands